close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פסוריאזיס - כל מה שצריך וחשוב לדעת

מערכת שורשא אלול, תשעט01/09/2019

מהי פסוריאזיס, איך מטפלים בה ומה צריך לדעת על המחלה...

תגיות:
פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית שעל פי נתוני אגודת הפסוריאזיס הישראלית קרוב ל-250 אלף ישראלים חולים בה. שכיחות המחלה נפוצה בעיקר בקרב נשים וגברים בגילאי 20-30 ו-50 עד 60.

ישנם גורמים לא מעטים למחה. כאשר בין יתר גורמי הסיכון להתפרצות המחלה ניתן למצוא:
  • נטייה גנטית
  • ליקוי בתפקודה של המערכת החיסונית
  • מצבי פוסט טראומה, סטרס ולחץ נפשי
  • נטילת תרופות מסוימות
  • דלקת
    גרון סטרפטוקוקית
  • עישון
  • חתכים, שריטות וחבלות בעור
  • השמנת יתר
  • תזונה לקויה המשפיעה על פעילותה של המערכת החיסונית

גורמים אלו ונוספים מובילים ליצירתם של תאי עור חדשים בקצב מואץ, וזאת בטרם נשירת תאי העור הישנים. במקרים אלו, הייצור המוגבר של תאי העור, מוביל להצטברות של תאי עור והופעתם של תסמינים שונים המאפיינים את הסוגים השונים של מחלת הפסוריאזיס.

מאפייני ותסמיני המחלה
בדומה למחלות עור רבות אחרות, גם פסוריאזיס מתאפיינת בהופעתם של נגעים אדומים על העור, כאשר הופעתם על שטח העור מלווה בשכבת קשקשים בגוון לבן-כסוף. נגעים אלו מופיעים בעיקר באזור הקרקפת, הברכיים, המרפקים ובאזורים שונים בגב, בחזה ובבטן. כמו כן, נגעים אלו עלולים להופיע באזור איברי המין. ברוב המקרים, הופעת הנגעים מלווה גם בתחושת גרד ובמקרים רבים נגעים אלו "נסדקים" ועלולים להוביל להפרשת דימום.

חשוב לציין שגודל הנגעים וחומרתם משתנה מאדם לאדם, בהתאם לסוג מחלת הפסוריאזיס ובהתאם לאזורי הגוף בהם מופיעים הנגעים.

סוגי פסוריאזיס
מחלת הפסוריאזיס מסווגת לפי מספר סוגי מחלה שונים, כאשר הסוג הנפוץ ביותר ידוע בשם פסוריאזיס וולגריס. במחלה זו, שכבת הקשקשת מופיעה על גבי המפרקים השונים, הקשקשת, הברכיים ובאזור הציפורניים.

סוג נוסף של פסוריאזיס ידוע בשם מחלת פסוריאזיס הפוכה, במסגרתה שכבת הקשקשת מופיעה בעיקר באזור הקפלים של הגוף כגון: בית השחי, אזור הטבור ואזור המפשעה. בקרב ילדים, מחלת הפסוריאזיס השכיחה ביותר ידועה בשם פסוריאזיס טיפתית במסגרתה מופיעות נקודות אודם קטנות באזורי גוף שונים. מחלה זו מופיעה בעיקר לאחר הופעתם של זיהומים חריפים כגון דלקות גרון סטרפטוקוקיות.

סוגים נוספים של מחלת הפסוריאזיס הן מחלות פסוריאזיס נדירות יותר והן כוללות את מחלת פסוריאזיס ארתריטיק המלווה גם בדלקות מפרקים, מחלת פוסטולר פסוריאזיס בה מופיעים נגעים מוגלתיים בעיקר באזור כפות הידיים והרגליים ומחלת פסוריאזיס אריתרודרמה במסגרתה כל הגוף נגוע בנגעי פסוריאזיס.

חשוב לציין שכל סוגי הפסוריאזיס הן מחלות עור כרוניות לא מדבקות, וזאת לנוכח העובדה שנגעי הפסוריאזיס אינם מכילים חיידקים.

סיבוכי פסוריאזיס
במהלך השנים האחרונות הוכח מחקרית כי נשים וגברים המתמודדים עם מחלת הפסוריאזיס על כל סוגיה, מצויים ברמת סיכון גבוה להיווצרותן של מחלות שונות כגון: סוכרת, מחלת ריאות כרונית, בעיות לחץ דם גבוה, ומעל הכול, דלקת מפרקים פסוריאטית.

אבחון פסוריאזיס - כיצד?
אבחון פסוריאזיס מתאפשר בחלק גדול מהמקרים במסגרת בדיקת אבחון שגרתית הנערכת על ידי רופא עור פרטי בתל אביב או בכל עיר מגורים אחרת בישראל. בדיקת האבחון השגרתית מבוססת בעיקר על בדיקת שטח העור, כאשר נראות הנגעים בולטת לעין.

יחד עם זאת חשוב לציין שבכל אותם מקרים בהם נגעי הפסוריאזיס אינם בולטים לעין והפציינט מתלונן על תחושת גרד באזורי גוף שונים, ניתן לאבחן את הפסוריאזיס ו/או מחלות עור כרוניות אחרות באמצעות נטילת ביופסיה של העור על מנת לאשר ו/או לשלול את הימצאותה של מחלת הפסוריאזיס.

כיצד מטפלים בפסוריאזיס?
בדומה לסוגי מחלות עור אחרות, גם בפסוריאזיס ניתן לטפל באמצעות שיטות טיפול שונות, כאשר טיפול בפסוריאזיס מתאפשר בין היתר באמצעות שימוש בתכשירים מקומיים המכילים בתוכם ויטמין D וסטרואידים, טיפולי פוטותרפיה המיושמים באמצעות חשיפת לנורות שמש וטיפולים סיסטמיים. כמו כן, טיפול בפסוריאזיס קיצוני מיושם באמצעות טיפול תרופתי, לרבות, תרופות ביולוגיות.

כך או אחרת, טיפול בפסוריאזיס מתאפשר אך ורק לאחר אבחון מדויק של סוג הפסוריאזיס, חומרת המחלה, גילו הכרונולוגי של החולה והעדפות החולה בכל הנוגע ליעילות הטיפול ותופעות הלוואי הנלווים לטיפולים השונים, וזאת לאחר היוועצות מקדימה עם רופא עור פרטי בתל אביב או בכל עיר מגורים אחרת בישראל. חשוב לציין שכל סוגי הטיפולים בפסוריאזיס מיועדים בעיקר לצרכי הפחתת התסמינים ברגע הופעתם ולא למניעת היווצרותה של מחלת הפסוריאזיס על כל סוגיה הנחשבת למחלת עור כרונית שאין לה מרפא. יחד עם זאת, טיפול בתסמיני המחלה יכול לסייע להעלמתם לתקופות זמן ממושכות.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה